آخرین اخبار
کد مطلب: 80136
ايران با صداي بلند از مردم غزه حمايت مي‌کند/ رفتار آمريکا در برابر جنايات صهيونيست‌ها، توام با سرگيجه و ابهام است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1737

به گزارش سلام لردگان، راهبرد ديپلماسي ايران براي مهار تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي شب گذشته (12 مرداد) در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "حسين اميرعبداللهيان" معاون عربي و آفريقايي وزير امورخارجه کشورمان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.   
 
*کشورهاي اسلامي از وحدت و انسجام نسبت به فلسطين برخوردار نيستند
 
امير عبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اينکه چرا رژيم صهيونيستي اين مقطع را براي تجاوز انتخاب کرده است، گفت: کشورهاي اسلامي از وحدت، انسجام و حساسيت نسبت به موضوع فلسطين برخوردار نيستند.
 
وي با اشاره به تحليل نادرست مقامات رژيم صهيونيستي از آغاز جنگ بر ضد مردم غزه ادامه داد: رژيم صهيونيستي تصور مي‌کرد که در اين مقطع مي‌تواند به اصلي‌ترين دغدغه خود که مقاومت است، پايان دهد.

معاون عربي و افريقايي وزارت خارجه با بيان اينکه اسراييل در چند روز اول جنگ با پاسخ‌هاي کوبنده مقاومت مواجه شد، افزود: اين رژيم جعلي براي تسليم کردن مقاومت دست به کشتار مردم بي‌گناه زده است.
 
امير عبداللهيان با اشاره به اينکه، رژيم‌صهيونيستي در دهه‌هاي گذشته چندين ارتش مقتدر عربي را براي مبارزه طلب مي‌کرد، اظهار داشت: در دوران گذشته اسراييلي‌ها توانستند خاک کشورهاي عربي را به اشغال خود درآورند.
 
وي با اشاره به اينکه مقاومت از انتفاضه سنگ به مرحله بسيار خوبي رسيده است، خاطرنشان ساخت: مقاومت عمق سرزمين‌هاي اشغالي را هدف قرار داده است.
 
معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه با بيان اينکه تل‌آويو از مجموعه حملات مقاومت استثنا نيست، گفت: وضعيت برخي از کشورهاي اسلامي و برخي از مقامات سياسي و ديني کشورهاي عربي سبب شده تا اين رژيم جعلي بتواند اينگونه گستاخانه اقدام به کشتار مردم بي‌دفاع غزه کند.
 
امير عبداللهيان با اشاره به تحولات سه سال و نيم گذشته سوريه و بيش از يک ماه عراق و لبنان اضافه کرد: بسياري از کساني که به نام اسلام سخن مي‌گويند در رابطه با اين کشورها فتوا صادر کرده بودند اما در رابطه با فلسطين اينگونه نشد.
 
* ايران با صداي بلند از مردم غزه و فلسطين حمايت مي کند

وي افزود: امروزه جمهوري اسلامي ايران با صداي بلند از مردم مسلمان اهل سنت در غزه و فلسطين حمايت مي‌کند، ادامه داد: اين درحالي است که ايران را به نادرست متهم به درگيري اهل سنت و شيعه مي‌کنند.
 
معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه با اشاره به اينکه بايد تلاش کرد تا اين شکاف‌ها را ترميم کنيم، افزود: موضوع اصلي جهان اسلام و منطقه فلسطين است.
 
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه رابطه ايران با حماس و ساير گروه‌هاي فلسطيني چگونه است، گفت: وقتي مي‌گوييم فلسطين مسئله اول جهان اسلام و منطقه است، تعارف نيست بلکه راهبرد است.
 
* در بدترين شرايط، بهترين رابطه را با حماس داشتيم

وي افزود: در همه سه و نيم سال گذشته که سوريه با نوع ديگري از تهاجم رژيم صهيونيستي مواجه بود، با وجود برخي تفاوت ديدگاه‌ها و برخي افراد که در حماس ديدگاه‌هاي فردي خود را اعلام مي‌کردند، ما هيچگاه ارتباط خودمان را با حماس و گروه‌هاي جهادي قطع نکرديم از اين رو در بدترين شرايط داخلي، ميداني و سياسي سوريه، بهترين رابطه را با حماس داشتيم.
 
اميرعبداللهيان بابيان اينکه، در ماه‌هاي اخير آن اندک افرادي هم که مواضع متفاوت داشتند، توانستيم مواضع مان را به مقدار زيادي به هم نزديک کنيم، ادامه داد: امروز وقتي با رهبران گروه‌هاي مقاومت در منطقه صحبت مي‌کنيم، ‌تصريح مي‌کنند که جمهوري اسلامي ايران برداشت درستي از تحولات در سوريه داشته است.
 
معاون وزير خارجه در ادامه عقبه تحولات عراق را مثلت جريان‌هاي صهيونيستي، تکفيري و افراد فريب خورده ذکر کرد و افزود: متاسفانه در سطح منطقه هم برخي نوعي همراهي با اين جريان داشتند.
 
وي تصريح کرد: رفتار آمريکا نيز با ابهامات بسيار جدي روبرو بوده است که براي ما قابل قبول نيست چرا که آنها به اسم مبارزه با ترور وارد منطقه شدند و حالا که شاهد پيچيده‌ترين اقدامت تروريستي هستيم حتي به تعهدات تسليحاتي خود به ارتش عراق هم عمل نمي‌کنند.
 
اميرعبداللهيان با اشاره به اينکه، آمريکا اعلام مي‌کند که در سطح پنهان و آشکار از رژيم جنايتکاري صهيونيستي حمايت مي‌کند خاطرنشان ساخت: اين رژيم حق دارد که از خود دفاع کند ولي هيچ حقي براي مردم غزه قائل نيست.
 
وي افزود: جان کري، وزير خارجه آمريکا طي يک سال و نيم گذشته بيش از 14 سفر به منطقه داشته که مسئله فلسطين يکي از بحث‌هاي محوري آن بوده است ولي مواضعي که در اين رفت و آمدها آمريکا اتخاذ کرده غير متوازن بوده است.
 
معاون وزير خارجه گفت: برخي مقامات غربي به صراحت مي‌گويند که لابي سنگين صهيونيست‌ها در آمريکا موجب شده که حتي به آنها اجازه ندهد تا در راستاي منافع ملي خود عمل کنند.

وي افزود: در خوش بينانه ترين حالت، ‌رفتار آمريکا در برابر جنايات صهيونيست‌ها، رفتار توام با سرگيجه، ندانم کاري و ابهام فراوان است در حالي که نگاه بدبينانه با توجه به سوابق آمريکا، حاکي از دست داشتن آنها در طراحي يا دست داشتن در اين گونه اقدامات است.

*رايزني ايران با مقامات مصري ادامه دارد/ تاکنون هيچ اقدامي از سوي مصر براي کمک‌رساني به غزه صورت نگرفته

امير عبداللهيان پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا جمهوري اسلامي ايران با مقامات مصري در رابطه با فلسطين رايزني کرده است گفت: از ابتداي شروع بحران در غزه رئيس‌جمهور تماس‌هاي فشرده‌اي را با سران بخشي از کشورها داشته‌اند. به گونه اي که بيانيه‌اي را به عنوان رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد براي همه‌ي کشورها ارسال کردند.
 
معاون عربي آفريقايي وزير امور خارجه با اشاره به اينکه براي سران کشورهاي اسلامي از جمله مصر پيام صادر شده است، افزود: وزير امور خارجه کشورمان در پي دستور رئيس‌جمهور براي ارسال فوري کمک‌هاي انسان‌دوستانه و انتقال کودکان، زنان و مجروحين فلسطيني به تهران اقدام کرده‌اند.
 
وي با اشاره به اينکه امروز نشستي در تهران پيرامون موضوع فلسطين برگزار مي‌شود،  گفت: نماينده عالي رتبه‌اي از مصر در اين اجلاس شرکت خواهد کرد.
 
اميرعبداللهيان ادامه داد: علي رغم پيگيري‌هاي به عمل آمده انتظاري که از مقامات مصري در رابطه با فلسطين داشتيم، محقق نشده است.
 
معاون وزير خارجه با اشاره به اين که مصر رسالت تاريخي و عربي خود را به خوبي در برابر تحولات انجام نداده است، گفت: تا به اين لحظه شاهد تحرکات جدي و موثري از سوي مصر نبوده‌ايم.  
 
وي با اشاره به طرح سياسي مصر در خصوص فلسطين ادامه داد: مصري‌‌ها بدون مشورت و رايزني با مسئولين ذيربط چنين طرحي را به يکباره ارائه دادند.
 
امير عبداللهيان با اشاره به اين که برخي از مفاد اين طرح به صورت يکجانبه به تحولات جاري توجه داشت، گفت: متاسفانه مردم بي‌دفاع غزه در اين طرح ناديده گرفته شده بود.
 
معاون وزير خارجه خاطر نشان کرد: متاسفانه تا به اين لحظه علي رغم کمک‌هايي که در حد چند فروند پرواز تدارک ديده شده است، هيچ اقدامي از سوي مصري‌ها به عمل نيامده است.
 
وي با اشاره به اين که اولين محموله کمک رساني به وزن يک هزار تن آماده ارسال به غزه شده است، گفت: بيش از ده روز است که ليست کودکان و نوجواناني که وضعيت دلخراشي دارند را به وزارت خارجه مصرداده‌ايم اين در حالي است که متاسفانه موفق به اخذ موافقت‌هاي لازم نشده‌ايم.
 
امير عبداللهيان افزود: احتمال اين که تا به امروز مسئولين بتوانند موفقيت مصري‌ها را بگيرند افزايش يافته است، بنابراين اميدواريم بتوانيم خط کمک رساني ايران را از طريق مصر به غزه مورد بازگشايي قرار دهيم.  
 
معاون وزير خارجه با اشاره به اين که رهبران گروه‌هاي مقاومت اعلام کردند که جمهوري اسلامي ايران برداشت درستي از تحولات در سوريه دارند، افزود: تضعيف سوريه در محور مقاومت يکي از اهداف رژيم صهيونيستي بود.
 
وي با اشاره به مطالبات بر حق برخي از افراد ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران از مطالبات بر حق گرو‌ه‌هاي معارض سياسي معتقد به راهکار سياسي همواره حمايت مي‌کند به گونه‌اي که گروه‌هاي معارض سياسي را هم تقويت کرده‌ايم تا آن‌ها آماده گفتگوي سياسي و ورود به دولت آشتي ملي در سوريه شوند. 

*رژيم‌صهيونيستي در غزه دچار چالش شده است
 
امير عبداللهيان خاطر نشان کرد: امروزه مقاومت در غزه به صراحت اعلام مي‌کند که اتفاقات سه و نيم سال گذشته سوريه بخشي از برنامه‌ريزي پيرامون غزه بود به گونه‌اي که همه اين اتفاقات بخشي از قطعه پازل اهداف جاه‌طلبانه رژيم صهيونيستي براي همه کشورهاي منطقه است.
 
معاون وزير خارجه با بيان اين که رژيم صهيونيستي در غزه دچار چالش جدي شده است، ادامه داد: در دوراني رژيم صهيونيستي ارتش‌هاي جهان عرب را به چالش مي‌کشيد به گونه‌اي که همزمان با چند جبهه اعلام آمادگي براي راي‌گيري مي‌کرد.
 
وي با اشاره به نقاط قوت مقاومت در طي سال‌هاي گذشته گفت: ان شالله رزمندگان مقاومت به نتايج خوبي دست خواهند يافت.
 
امير عبداللهيان در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه تحليل مقامات وزارت خارجه از هم سويي کشورهاي غربي، عربي و گروه‌هاي تکفيري از اقدامات رژيم صهيونيستي چيست، خاطر نشان کرد: اتفاقاتي را که امروزه در منطقه شاهد هستيم تصادفي نيست به گونه‌اي که آن‌ها سازماندهي شده هستند و نيروي عاقله‌اي اتفاقات را هدايت مي‌کند.  
 
معاون وزير خارجه با اشاره به تحولات 40 روز گذشته عراق ادامه داد: در اين مدت شاهد بحران در موصل و برخي از استان‌هاي عراق بوديم.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه محتواي طرح‌هاي ارايه شده درباره فلسطين چگونه است، گفت: اولين طرح در رابطه با ابتکار عمل مصر بود به گونه‌اي که طرح مصري‌ها با اشکالات بسيار زيادي مواجه بود.
 
امير عبداللهيان با اشاره به اين که طرح مصر متوازن نبود، اظهار داشت: اين طرح نتوانست به جلو پيش برود.
 
معاون وزير خارجه نخستين طرح براي آتش بس در غزه را ابتکار مصر دانست و عنوان کرد: اشکال اين طرح نبود توازن و التفات نداشتن به حقوق مردم غزه بود البته گفته مي‌شود که تغييراتي در آن به وجود آمده است ولي به طور رسمي طرح تغيير يافته و به طرف فلسطيني ابلاغ نشده است.
 
وي ادامه داد: قطر و ترکيه هم ابتکار عمل‌هايي را دنبال کرده‌اند به گونه‌اي که رايزني‌هاي متعددي با ايران داشته‌اند اما هيچ طرحي به جايي نرسيده که رضايت گروه‌هاي فلسطيني را تامين کند.  
 
* جنبش کميته فلسطين امروز در تهران جلسه برگزار مي‌کند
 
امير عبداللهيان با اشاره به برخي از گفتگوها در نشست کميته فلسطين گفت: جنبش عدم تعهد امروز در تهران جلسه برگزار مي‌کند به گونه‌اي که بيش از 40 کشور در سطح وزير خارجه و هيئت‌هاي عالي رتبه در آن حضور مي‌يابند.  
 
معاون وزير خارجه با اشاره به ايستادگي و پايداري مقاومت افزود: گروه‌هاي مقاومت و مردم غزه شهداي زيادي را در اين سال‌ها تقديم کرده‌اند.
 
وي با بيان اين که مردم غزه به دنبال رفع محاصره هستند، ادامه داد: در غزه يک شهر روي زمين است اين در حالي است که يک شهر ديگر مملو از کانال زيرزميني موجود است.

امير عبداللهيان با اشاره به اين که از طريق کانال‌هاي زيرزميني، مواد غذايي، ‌آشاميدني و دارو براي مردم تامين مي‌شد که متاسفانه اين کانال‌ها هم نيز بسته شده است، ادامه داد: بايد حقوق حقه مردم فلسطين مورد توجه قرار بگيرد.
 
معاون وزير خارجه با اشاره به اين که متاسفانه برخي از طرح‌ها در سطح منطقه واقع‌بينانه نيست، ادامه داد: برخي از کشورها تصور مي‌کنند به دليل اين که مقاومت فلسطين در شرايط خاص است مي‌توانند طرح‌هاي خود را به آن‌ها تحميل کنند اما بايد بدانند که اين گونه نيست.  
 
وي افزود: اسرائيلي‌ها از پايان هفته اول جنگ از آمريکا و برخي از متحدانش درخواست کردند تا تلاش کنند جنگ متوقف شود.
 
امير عبداللهيان با اشاره به اين که مردم غزه چيزي براي از دست دادن ندارند ادامه داد: در اسرائيل پرتاب يک موشک يا يک راکت تمام حساب و کتاب‌هاي امنيتي آن‌ها را نيز برهم زده است.  
 
معاون وزير خارجه تصريح کرد: اسرائيلي‌ها به دنبال شکسته شدن محاصره ناجوانمردانه، ‌خاتمه يافتن دستگيري و زنداني کردن‌هاي انبوه و هم چنين خاتمه يافتن شرايطي هستند که در آن دارو، آب و غذا از طريق محل تونل‌ها تامين مي‌شد.
 
*ايران از همه ظرفيت‌هايش براي نجات غزه استفاده مي‌کند

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران تلاش مي‌کند تا با استفاده از همه ظرفيت‌هاي خود موجب توقف جنايات عليه مردم غزه و شکستن حصار شود و شروطي که مقاومت در يک شرايط منطقي اعلام مي‌کند، تامين شود.
 
امير عبداللهيان با اشاره به اين که از سوي مقاومت شاهد شهامت و شجاعت هستيم، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران از ظرفيت‌هاي سياسي، ديپلماتيک و بين‌المللي نيز استفاده خواهد کرد.  
 
معاون وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه دستور کار کميته فلسطين چه خواهد بود، گفت: جمهوري اسلامي ايران رئيس دوره‌اي جنبش عدم تعهد است به گونه‌اي که وزير امور خارجه‌مان دعوت نامه‌اي را براي اعضاي کميته فلسطين ارسال کرده است.
 
وي با اشاره به ارسال دعوت نامه براي 13 کشور عضو کميته فلسطين، جنبش عدم تعهد افزود: به دليل اهميت موضوع غزه تا دقايقي قبل بيش از 40 کشور در سطح وزير خارجه و هيئت عالي رتبه‌ اعزام خواهند کرد تا در نشست امروز حضور يابند.
 
امير عبداللهيان گفت: اين نشست با سخنراني رئيس‌جمهور آغاز مي‌شود و در مورد بيانيه پاياني آن همچون همه اعضا بايد نظر بدهند.  
 
*رژيم صهيونيستي را به توقف جنايات و لغو محاصره مجبور خواهيم کرد

معاون وزير خارجه هدف اين اجلاس را وادار کردن رژيم صهيونيستي به توقف جنايات خود، لغو محاصره و تضمين براي پايبندي به آتش بس دانست و عنوان کرد: اميدواريم با ظرفيت غيرمتعهدها و استفاده از همه ظرفيت‌هاي سياسي و حقوقي به پيگيري و تحقق اهداف مورد نظر در اين اجلاس نايل شويم.
 
وي گفت: اميدواريم با استفاده از ظرفيت‌هاي جنبش عدم تعهد بتوانيم از همه امکانات ديپلماتيک، سياسي و حقوقي لازم براي پيگيري موضوع استفاده کنيم.  
 
امير عبداللهيان با اشاره به تماسي که با دبير کل سازمان ملل، اشتون و اتحاديه اروپا براي پيگيري موضوع فلسطين داشته‌اند، ادامه داد: بايد جنايات عليه ملت فلسطين متوقف شود.  
 
معاون وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چگونه مي‌توان برعليه رژيم صهيونيستي در دادگاه جنايت‌کاران جنگي اقدام کرد، گفت: جنايات 28 روزه غزه پرونده قطور و زنده‌اي است که بايد مسئولين آن را در دادگاه جنايت‌کاران جنگي عنوان کنند.
 
وي با اشاره به اين که يکي از بندهاي پاياني اجلاس حمايت فلسطين جنبش عدم تعهد به اين موضوع اشاره دارد، خاطر نشان کرد: رايزني‌هاي گسترده‌اي با حقوقدانان بين‌المللي در اين باره صورت گرفته است.  
 
امير عبداللهيان با اشاره به اين که طرف فلسطيني به عنوان حق اصلي موضوع اقدامات گسترده‌اي را انجام داده است، گفت: جمهوري اسلامي ايران از تجارب و مشورت‌هاي خود پيرامون گروه‌ها و جريانات سياسي استفاده مي‌کند.  
 
معاون وزير خارجه با بيان اين که طرف فلسطيني درباره مستندسازي اين جنايات براي طرح در دادگاه کيفري اقدامات گسترده‌اي را انجام داده است، افزود: جمهوري اسلامي ايران از ظرفيت‌هاي لازم خود به نفع فلسطين استفاده مي‌کند.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال عراق و سوريه چيست گفت: در کنار حمايت‌هاي سياسي و تبليغاتي و انساني از ملت مظلوم فلسطين نيز حمايت‌هاي حقوقي صورت خواهد گرفت.  
 
*سوريه در حال حرکت به سمت آرامش و آشتي ملي است

امير عبداللهيان سوريه را با وجود درگيري‌هايي که در اين کشور وجود دارد را در حال حرکت به سمت آرامش و آشتي ملي ارزيابي کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران از حکومت، مردم و ارتش سوريه و نيز معارضيني که معتقد به راهکار سياسي هستند، حمايت مي‌کند.
 
معاون وزير خارجه با اشاره به اين که بشار اسد به دنبال راهکاري است تا بتواند گروه‌هاي معارضي را که معتقد به راهکار سياسي هستند را در اداره کشور سهيم کند، گفت: پرونده انساني در سوريه، بازگشت آوارگان، ارسال کمک‌هاي انسان دوستانه به نقاط مختلف سوريه و بازسازي اين کشور در دستور کار قرار دارد به گونه‌اي که برخي از کشورهايي که در سه سال و نيم گذشته سلاح برعليه سوريه در دست داشتند اينک در صف بازسازي اين کشور قرار گرفته‌اند.  
 
وي با اشاره به حمايت مردم ايران از ملت سوريه و ارتش اين کشور گفت: در عراق حفظ وحدت و تماميت ارضي در چارچوب قانون اساسي بسيار مهم است پس بايد مطرح کرد که عراق به سمت وحدت و رفاه بيشتر حرکت مي‌کند.
 
امير عبداللهيان در پاسخ به سوال پاياني مجري برنامه مبني براينکه وضعيت ديپلمات ربوده شده کشورمان در يمن به چه صورت است افزود: براي آزاد نيک‌بخت ابتدا در سطح مقامات داخلي يمن عمل کرديم بعد آن را از سطح مقامات سياسي به مقامات امنيتي توسعه داديم.
 
معاون وزير خارجه با اشاره به اين که وزير امور خارجه کشورمان تاکنون دو بار تماس تلفني با وزير امور خارجه يمن داشتند اضافه کرد: بنده هم سفري به اين کشور داشتم که يکي از اهداف اصلي آن پيگيري موضوع ديپلمات ربوده شده کشورمان در يمن بود.
 
وي با بيان اين که مقامات امنيتي يمن گزارش مشروحي داده‌اند گفت: موضوع از پيچيدگي و ظرافت‌هاي خاصي برخوردار است.  
 
*ديپلمات ربوده شده کشورمان در يمن سالم است
 
امير عبداللهيان ادامه داد: مسئله اصلي براي ما حفظ جان ايشان است، اکنون براساس اطلاعات تاييد شده از مجاري متعددي که داريم وي در سلامت کامل به سر مي‌برد به گونه‌اي که اميدواريم هر چه زودتر شاهد آزادي ايشان باشيم.  
 
معاون وزير خارجه خاطر نشان کرد: با قول‌هايي که مقامات يمني داده‌اند به آزادي ايشان نزديک شده‌ايم.

منبع. باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس